کلاید دِ وینا برنده ی جایزه ی بهترین فیلمبرداری در دومین دوره ی اسکار در سال 1929-1928

 

 

کلاید دِ وینا برنده ی جایزه ی بهترین فیلمبرداری در دومین دوره ی اسکار در سال 1929-1928

کلاید د وینا (زاده ۱۳ ژوئیه ۱۸۹۰ در سدالیا، میسوری، درگذشت ۲۶ ژوئیه ۱۹۵۳ در لس آنجلس، کالیفرنیا) فیلمبردار فیلم و تلویزیون آمریکایی و مدیر فیلم‌برداری بود. او برنده جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری برای فیلم سایه‌های سفید در دریاهای جنوبی که توسط آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک در سال 1930 در دومین نمایشگاه اسکار ارائه شد، میباشد.

دِ وینا از سال 1916 تا 1953 در بیش از 120 پروژه سینمایی و تلویزیونی فیلمبردار بود. او از دانشگاه آرکانزاس فارغ التحصیل شد وپس از آن در سال 1915کار خود را به عنوان فیلمبردار در استودیو این سیویل آغاز کرد. در سال 1916، او مهاجمان را فیلمبرداری کرد، اولین فیلمی که قرار بود به استودیو مترو گلدوین میر تبدیل شود، فیلمبرداری شد. او همچنین از علاقه مندان به اتاق رادیو بود، به عنوان یک اپراتور رادیویی ارتش خدمت می کرد و یک فرستنده قابل حمل را با خود در تمام عکس های لوکیشن حمل می کرد. او در حین فیلمبرداری Trader Horn (1931) در لوکیشنی در کنیا، به عنوان اپراتور اتاق رادیو پروژه منصوب شد و گروه تولید را در صحرای آفریقا در تماس با کمپ اصلی خود در نایروبی نگه داشت.

زمانی که به مدت 11 ماه برای فیلمبرداری اسکیمو (1933) در آلاسکا حضور داشت، شرکت سازنده را با پایگاه خود در تماس نگه داشت. د وینا در حالی که در یک کلبه کوچک در برابر سرما کار می کرد، در تماس موج کوتاهی با یک اپراتور اتاق رادیو در نیوزلند بود و گاز مونوکسید کربن منتشر شده از بخاری بنزینی او باعث بیهوشی او شد. هنگامی که کلید های ضربه ای د وینا به لرزه افتاد ، اتاق ارتباطی در نیوزیلند متوجه مشکلی شد ، و برای کمک با یک اتاق رادیوی در هاوایی تماس گرفت، که به نوبه خود پیام را به یک اتاق رادیویی در آلاسکا مخابره کرد، که منجر به دریافت کمک اورژانسی توسط دی وینا شد.

زندگی کلاید د وینا به عنوان فیلمبردار، جهانگرد و ماجراجو در فیلم کوتاه پیت اسمیت در استودیو مترو گلدوین میر بخش اتاق رادیو در سال 1939 به نویسندگی بادی آدلر و کارگردانی فلیکس ای فیست با بازیگری آلونزو پرایس در نقش کلاید د وینا تصویر برداری شد.

 

آثار

سه تفنگدار (فیلم ۱۹۱۶ (

تمدن (فیلم ۱۹۱۶(

بن هور (فیلم ۱۹۲۵ (

کالیفرنیا (فیلم ۱۹۲۷ (

وایومینگ (فیلم ۱۹۲۸ (

هورن بازرگان (فیلم ۱۹۳۱ (

سیاست (فیلم ۱۹۳۱ (

تارزان مرد گوریلی (فیلم ۱۹۳۲ (

مرغ بهشت (فیلم ۱۹۳۲ (

اسکیمو (فیلم۱۹۳۳ (

زنده‌باد ویا)۱۹۳۴(

جزیره گنج (فیلم ۱۹۳۴ )

دریاهای چین( فیلم ۱۹۳۵)

باج‌گیری (فیلم ۱۹۳۹ (

وایومینگ (فیلم ۱۹۴۰(

 

جوایز:

برنده جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری برای فیلم سایه های سفید در دریاهای جنوبی در سال 1930.

 

منابع

1.  https://www.oscars.org/

2.  https://fa.wikipedia.org/.

3.  Reid J. Award-Winning Films of the 1930s2004