کمرایمیج از ابتدا تا به امروز

 

 

درآمدی بر جشنواره کمرایمیج لهستان (Camerimage) 

جشنواره بین‌المللی فیلم هنر فیلمبرداری ،جشنواره‌ای است که به تجلیل از مدیران فیلمبرداری و تقدیر از سازندگان آن، یعنی فیلمبرداران اختصاص دارد. هفت رویداد اول این جشنواره (1993-1999) در تورون، لهستان برگزار شد. ده رویداد بعدی (20002009) در لودز برگزار شد. از سال 2010 تا 2018 این جشنواره در شهر بیدگوشچ  برگزار شد، قبل از بازگشت به تورون در سال 2019، جایی که در حال حاضر هم محل برگزاری است. در سال 2007، نام جشنواره از کمرایمیج به پلاس کمرایمیج تغییر کرد، اما در سال 2013 پس از پایان قرارداد حمایت مالی با پلاس، دوباره به اسم قبلی تغییر نام داد. پلاس (پلاس جی اس ام سابق) نام تجاری اپراتور شبکه تلفن همراه لهستان، Polkomtel Sp z o.o است. این شرکت متعلق به پلتفورم سیفروی پولسات اس.ای است و بخشی از گروه پولسات پلاس است که مجری شبکه‌های) GSM (900/1800 مگاهرتز، UMTS، LTE، 5G NR (2600 مگاهرتز (TDD) و شبکه‌های WLAN در لهستان است و در سال 1995 تاسیس شد.

پلاس در پایان سپتامبر 2021 دارای 13.045 میلیون سیم کارت فعال بود که 2.486 میلیون (19%) از سیستم سیم کارت های اعتباری استفاده می کردند. در جولای 2011، Zygmunt Solorz-Zak با خرید Polkomtel SA به مبلغ 15.1 میلیارد پی ال ان معادل 5.5 میلیارد دلار موافقت کرد. در پایان نوامبر هر سال، کمرا ایمیج سینماگران حرفه ای، دانشجویان و سایر افراد مرتبط با صنعت فیلم را گرد هم می آورد. جشنواره کمرایمیج با چندین رویداد در یک دوره بیش از یک هفته انجام می شود.

این جشنواره میزبان بسیاری از بازیگران و فیلمسازان برجسته از جمله کوئنتین تارانتینو، ریچارد گیر، ادوارد نورتون، کیانو ریوز، رومن پولانسکی، دارن آرونوفسکی، آلفونسو کوارون، امیر کوستوریکا، گاس ون سنت، آنگ لی، ایستوان سابو، آندره واجدا،کنج لوچ، دیوید لینچ، ویم وندرس، رالف فاینس، اد هریس، شارلیز ترون، الیور استون، آگنیسکا هالند، راتگر هاوئر، لیام نیسون، ایزابل هاپرت، جرمی آیرونز، پیتر ویر، کریشتوف کیشلوفسکی، جیمز دی ویتوکو، دنی آیوری، دنی آیورو جیم جارموش، رولاند جوفه، آکی کائوریسماکی، وال کیلمر، ناستاسیا کینسکی، آندری کونچالوفسکی، ژیری منزل، ولکر شلوندورف، ویگو مورتنسن، بیل موری، جسیکا لانژ، پاول پاولیکوفسکی، پیتر گریناویچ، ریچارد جان ریکوف، تام تیکوف و دنیس ویلنوو بوده است.

 

بخش های رقابت:

رقابت اصلی(2)

قورباغه طلایی (Złota Żaba)

قورباغه نقره ای (Srebrna Żaba)

قورباغه برنزی (Brązowa Żaba)

 

مسابقه اتودهای دانشجویی (Konkurs etiud studenckich)

قورباغه طلایی (Złota Kijanka)

قورباغه نقره ای (Srebrna Kijanka)

قورباغه برنزی (Brązowa Kijanka)

 

مسابقه فیلم های مستند

    مسابقه مستند کوتاه

    مسابقه ویژگی های مستند

 

مسابقه اولین فیلم

    مسابقه اولین کارگردانان

    مسابقه اولین فیلمبرداران

 

مسابقه موزیک ویدیو

    بهترین موزیک ویدیو

    بهترین فیلمبرداری در موزیک ویدیو

 

مسابقه فیلم های سه بعدی

مسابقه فیلم های لهستانی

جایزه یک عمر دستاورد کمرا ایمیج

فیلمبردار - جایزه کارگردان دوو

دیگر رویدادهای جشنواره

بازار دوربین عکاسی

ویترین تجهیزات

نمایشگاه های مختلف و اجرای موسیقی زنده

پانورامای دانشجویی (نمایش فیلم های دانشجویی که به مسابقه اصلی راه نیافتند)

 انجمن کمرایمیج (سمینار اختصاص داده شده به حقوق تالیف و شرایط کاری سینماگران)

نمایش های ویژه و اولین نمایش ها، نقدها، بازنگری های گذشته، نشست ها، سمینارها و کارگاه های آموزشی توسط فیلمسازان مشهور، از سال 2013، فیلم‌های مستند کوتاهی که در جشنواره کمرایمیج جایزه قورباغه طلایی را دریافت کرده‌اند، در رده موضوع مستند کوتاه جوایز آکادمی بدون نیاز به رعایت الزامات نمایشی استاندارد در نظر گرفته می‌شوند. برای برآورده ساختن تمامی الزامات، محدودیت زمانی مستند کوتاه منتخب از 60 به 40 دقیقه کاهش یافت. به این ترتیب الزامات فیلم های مستند کوتاهی که در جشنواره کمرایمیج و اسکار انتخاب شده اند یکسان است.

 

 

 

منابع :

Festival E

YEARS OGAPET

 https://camerimage.pl/en/o-nas/

https://camerimage.pl/en/goscie/